søndag 4. november 2012

En smakebit på søndag - Dracula av Bram Stoker

En smakebit på søndag
Dracula av Bram Stoker



Det er den flotte bloggeren Mari som arrangerer "En smakebit på en søndag", så har du lyst å se andres bidrag eller være med å delta er det bare å besøke bloggen henne "Flukten fra virkeligheten". Kan trykke på linken på blogger navnet hennes over for å komme dit.



Her i Trondheim har vi en helt nydelig søndag. Været er så flott at det skal gå ut å nytes etterhvert. Utrolig nydelig!. Leser på boken "La den rette komme inn" av John Ajvide Lindqvist idag. Bruker visst lang tid på den, men elsker historien den har å tilby. Har jeg ikke hatt så mange andre ting å gjøre hadde jeg slukt den. Siden jeg har gitt en smakebit fra den forrige søndag har jeg begynt å små lese på "Dracula" av Bram Stoker, også denne søndagen. Så nå idag vil det etterhvert bli vanskelig å velge. 

To gode bøker, for en lykke!



DEN UNGE ADVOKATEN Jonathan Harker reiser fra London til Transylvania for å ordne noen eiendomsoverdragelser. Han er kjøperens gjest i en mystisk borg i den fascinerende og skremmende fjellkjeden Karpatene. Og han liker seg mindre og mindre ...
For om natten oppsøkes han av vakre , vandøde kvinner. Greven som sikrer seg eiendommer i London avslører grusomme egenskaper som dagene og nettene går. Jonathan oppdager at greven er en vampyr, og at han jakter på nytt blod. Nå vil han boltre seg blant Londons yngre kvinner. Nygifte Jonathan skjønner at han må stanse vampyrens planer, han må stanse Grrev Dracula før det er for sent. 
Men det haster.
Tiden renner ugjenkallelig ut. 
Som blodet ...

(Tekst: Vaskeseddelen).


Her kommer smakebiten:

Smakebiten er fra helt i starten av boken. Jonathan er enda ikke kommet frem til Grev Dracula. Han overnatter på Hotel Goldene Krone og får levert dette brevet fra Grev Dracula:

" Kjære venn - velkommen til Karpatene. Jeg venter Dem med spenning. Sov godt i natt! imorgen klokken tre går diligencen til Bukovina, og en plass er reservert for Dem. Ved Borgopasset vil min vogn vente på og bringe Dem hit. Jeg håper at reisen fra London har hvert behagelig og at De kommer til å sette pris på oppholdet i mitt vakre land. -

             Deres venn
                                  DRACULA" (Fra S. 10 i boken). 


Høres da veldig så vennlig ut denne Grev Dracula. 


Ha en herlig søndag!







19 kommentarer:

  1. Denne har jeg faktisk aldri lest! Men har hatt lyst lenge, og fikk enda mer lyst nå! Virker utrolig spennende og ikke trøtt og kjedelig i det hele tatt :D (det var det jeg var redd for nemlig)

    SvarSlett
  2. Åå.. det er så lenge siden jeg leste denne. Nesten så jeg kunne tenke meg å lese den på ny. Husker jeg likte den veldig godt! Kos deg :o)

    SvarSlett
  3. Just nu känns det som att jag är den enda som inte läser skräck den här helgen. Det känns inte alls bra ;)

    SvarSlett
  4. Spennende bok! Filmen er jo også veldig bra.

    SvarSlett
  5. Mye spennende lesing på bloggen din - du har mange interessante bøker for hånden : )

    Takk for smakebiten fra Dracula - fikk en aldri så liten flashback til barndomsårene mine, og mitt første møte med Dracula. Så en av de eldre Dracula-filmene i sort-hvitt - husker jeg hadde mareritt etterpå.

    Har forresten vært i Transylvania og - Draculas slott ; ))

    Ha en fredelig søndag!

    SvarSlett
  6. Denne kunne jeg tenkt meg å lest, tusen takk for smakebiten! Ha en fin søndag,Isabella og nyt finværet!

    SvarSlett
  7. spennende smakebit. Denne har jeg faktisk på leselisten min

    SvarSlett
  8. Spørs nå hvor lenge den vennligheten varer... Du får grøsse deg gjennom boka i høstmørket med glede. :)

    SvarSlett
  9. En fin smakebit! Jeg elsker Bram Stokers Dracula. Både som bok og film. En fin historie!

    SvarSlett
  10. Denne er da bare nydelig! En av mine store leseopplevelser..:)

    SvarSlett
  11. Dracula. En herlig bok! Leste den for noen år siden, men husker den godt:) Kos deg!

    SvarSlett
  12. Morsomt! Jeg har i hele dag tenkt på denne boken og bestemt meg for å lese den for tredje gang. Den er så spennende og godt skrevet. Perfekt for høsten :) Kos deg!

    SvarSlett
  13. En skikkelig klassiker du har funnet frem der ja, og jeg tenker at all Twilight-fansen burde jo virkelig lest denne, og fått med seg den originale vampyrhistorien - som fortsatt er aller best, etter min mening:)

    Lykke til med novellelesingen da! Det er nok litt tilvenning dette med å godta at man bare får et utsnitt av en historie på et vis, men det fine er jo at man da kan tenke & dikte videre selv!

    SvarSlett
  14. Lenge siden jeg leste denne. Takk for smakebiten. :)

    SvarSlett
  15. Dracula er sjølve ur-grøssaren! Las denne i min ungdom, for omlag hundre år sidan.

    SvarSlett
  16. Jeg har lest Dracula, men det er jammen meg lenge siden nå. Kos deg med den, Isabella!

    SvarSlett
  17. Jag tycker väldigt mycket om Dracula. Kanske dags att läsa om? Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  18. Det var flera vampyrer! Dracula har jag läst också, en gång i tiden.

    SvarSlett
  19. åh, jeg har kjempe lyst til å lese Dracula, men jeg har hørt den kan være ganske vanskelig å lese. Så kanskje jeg skal vente til etter all eksamens styret for tiden :) Gleder meg til å lese anmeldelsen din. Ha en fin kveld :)

    SvarSlett