mandag 11. mars 2013

Bokbloggerturnéen 2013 - Tapt og funnet

Bokbloggerturnéen 2013
Tapt og funnet av 9 Ungdommer


Jeg har fått den ære å være den første ut å skrive om novellesamlingen "Tapt og funnet" som er skrevet av ni forskjellige ungdommer: Mariangela Di Fiore, Carl Johansen, Tania Kjeldset, Geir Moseng, Renate Nedregård, Jan Hendrik Nielsen, Brynjulf Jung Tjønn, Alf Kjetil Walgermo og Siv Wyller. Boken passer for de mellom 13 - 18 år og er bare på 112 sider. Boken har jeg fått i forbindelse med Bokbloggerturnéen til Cappelen Damm. Imorgen skal Luxlies blogg skrive om novellesamlingen. 

...

Bokens handling:

Novellesamlingen består av 9 forskjellige historier med temaene om det å tape eller finne noe. Det som er funnet er blant annet et frimerke, Astrid, en hule og trygghet. Det som er tapt er en bror, en venn, en fiolin, helsen og det meste. 

Jeg kan ta for meg en av historiene som jeg likte godt, "Stjernene i taket" av Mariangela Cacace Di Fiore. Historien handler om vanskeligheten ved det å skulle miste en god venn. En veldig rørende fortelling. PS: Kommer til å røper MYE av historien! Herved advart! 

Silje og Jonathan som er på vei til biblioteket for å finne stoff til sitt særemne, de skal skrive om Albert Camus. Silje og Jonathan løper om kapp opp bibliotektrappen og Jonathan må stoppe opp for å få igjen pusten. Han er ikke i god form. Silje begynner å tenke tilbake på deres tid sammen, de har vokst opp sammen og gjort det meste sammen. Plutselig blir hun sint. De begynner å krangle. Her kommer en smakebit fra selve samtalen i krangelen:

- Tror du det hjelper meg? Hæ? Tror du det hjelper meg å gå og tenke på det hele tida? Han hveser. Strammer grepet rundt håndleddet hennes. Silje vrir seg i smerte. Jonathan gjør seg tyngre oppå henne.
- Tror du det er gøy for meg? Tror du ikke jeg er redd? Tror du ikke det? Siden du skal minne meg på det hele jævla tiden! Ja, jeg skal dø! Er du fornøyd nå? Er du det? Han roper.

Silje ender med å biter Jonathan og løper ut av biblioteket og det raser gode minner ut av henne. Silje drar og besøker Jonathan igjen, de finner raskt sammen igjen, sammen til vennskapet. Samtalen og historien deres sluttes slik (de ligger i sengen sammen): 

Noe daler ned over dem og havner på Jonathans bryst. En av de gamle klisterstjernene! Hun tar tak i den, gnir vekk støvet. Kikker opp i taket. Stjernene er der fortsatt. Falmet inn i treverket. Hun legger den i håndflaten. Betrakter den lenge.
- Jonathan?
- Mhm?
- Tror du man kan ønske seg noe fra et klistrestjerneskudd? Tror du det funker? Hun holder stjerna opp foran ham. Ser ham smile vemodig.
- Prøv.


Min mening om boken:

Jeg likte denne samlingen veldig godt. De ni skribentene av boken skriver godt og jeg blir oppslukt av mange av historiene. Den over er en av de jeg ble skikkelig godt oppslukt av. 

Det er ikke ofte jeg leser noveller, men denne ga meg en fin og koselig avbrekk mellom alle studielesningene mine. Lett er den også å lese. Det er litt forskjellige lengder på historiene, den jeg nevner over er en av de som er ganske kort. Jeg ble både rørt og forbauset av historiene. Liker temaet og hvordan historiene er blitt til ved å ta utgangspunkt i de. Tok meg i mange ganger å se bak på boken for å plassere historien under noen av de kategoriene som står der og som jeg har nevnt over. Hva hadde jeg igjen i vente? Spennende! Noen har virkelig vært fantasifulle i sin diktning, spesielt kan jeg vise til siste historien "Frimerket" av Kjetil Walgermo, den likte jeg godt. Røper ikke mer! Litt spenning må jo du også få ved å lese boken!

Jeg vil si boken passer godt til aldersgruppen den er beregnet på og jeg tror dette ville være en fin bok å gi i gave til noen. Elsker bokomslaget også, den ville jeg tittet ekstra på i butikken eller på biblioteket. Det eneste jeg har negativt å si om boken er at den var alt for kort, kunne tenkt meg å lese flere av slike små fortellinger. Anbefaler samlingen på det varmeste! 






5 kommentarer:

  1. Dette høres ut til å være en kjempefin gavebok til ungdom! Fint innlegg. Skjønner at du er ute i studier, og da er det imponerende at du får tid til å blogge.Fint å se deg her iallefall!

    SvarSlett
  2. Så fint bokblogginnlegg! :) Gleder meg til det er min tur ut. Denne boken høres interessant ut! :-)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Så fint at du tar deg tid til å skrive litt her igjen!
    Kjempefin omtale, og som de andre skriver; spennende samling som jeg kommer til å ha i bakhodet neste gang "en av ungdommene" har bursdag. Takk for tips ;o)
    Ser forresten at du har lest "Helbredelsen". Hørte den selv som lydbok for ei stund sida, og konkluderte med at den var ganske ordinær... Hva synes du om den?

    SvarSlett
  4. Høres spennendes ut! Coveret var ihvertfall skikkelig kult :) Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  5. Åh, denne hadde jeg også lyst til å lese på blogturneen!! Tror nok jeg kommer til å lese den uansett etter denne omtalen ;)

    SvarSlett