lørdag 22. juni 2013

Bokanmeldelse - Hver dag

Bokanmeldelse
Hver dag av David Levithan

Foto: Gyldendal Forlag

Forlag: Gyldendal
Oversetter: Tonje Rød
Utgitt: 2012
Sider: 377
Alder: Ungdom
Leseeksemplar

...

Var så heldig å få denne boken som leseeksemplar ifjor av forlaget Gyldendal. Jeg fikk da høre mye godt om denne boken, men jeg leste kanskje litt for mange anmeldelser. Så jeg ville spare den til litt senere. Nå ble det endelig dens tur.  Jeg har kose slukt boken, for jeg greide ikke å legge den ifra meg når jeg endelig var kommet i gang. Nydelig bok med ett fint budskap!

Bokens handling:

Hovedpersonen i boken er A. Vi får ikke vite så mye om A annet at alderen er 16 år og det kan være både en gutt eller en jente. A er en sjel som forflytter seg fra kropp til kropp. Fra A står opp om morgenene befinner A seg i en ny 16 år gammel kropp, så A er en og samme person i en hel dag. A kan våkne opp i en jente kropp eller gutte kropp, og alle er for forskjellige som vi mennesker er. Men sine forskjellige personligheter, særegenheter og tanker. A må komme seg gjennom dagen ved å følge noen faste regler som A selv har laget, som gjør at de menneskene rundt denne personen ikke skal få misstanke om at noe er annerledes. A følger disse reglene strengt.

Helt til en dag da A havner i Justins kropp og møter kjæresten hans Rihannon. A forelsker seg hodestups. Alt forandrer seg, reglene blir ikke like fullt fulgt opp for A vil være sammen med Rihannon helst hver dag. Noe som ikke er enkelt når du er en ny person hver dag. 

Reglene som blir brutt får konsekvenser. Noen begynner å rope ut at de har blitt besatt av djevelen. A får etterhvert mye å tenke på. Skal A fortelle fortelle om sitt liv eller skal A fortsette å holde ting hemmelig for besatt av djevel gutten og Rihannon? 


Min mening om boken:

For en supergod historie! Jeg ble dratt rett inn i den og ble helt oppslukt. Hvordan skulle dette foregå var min tanke hele veien, hvordan skulle A greie å ha ett forhold når A bytter kropp hver dag og aldri er i den samme kroppen flere ganger. Ikke en gang på samme sted over tid. Det viser seg selvfølgelig ikke bare å være enkelt får jeg vite gjennom hele boken. Historien er veldig fascinerende. 

Forfatteren skriver godt, noe som gjør boken også til en fryd å lese. Oversetteren Tonje Rød har gjort en flott jobb. Den er lett lest, har stor skrift, mye luft og kapitlene er korte og delt opp etter en dag i A`s liv. Så denne kan anbefales til de som kanskje ikke har lest så mye enda og for de som skal begynner å lese ungdomsbøker. 

Hovedbudskapet i boken er at man skal elske en person utifra det indre og at det ytre ikke er det viktigste. Noe jeg synes er ett flott budskap, særlig til målgruppen den er beregnet på. Men jeg synes også det er godt for oss voksne å bli minnet på dette også. 

Boken har en masse herlig humor i seg. Det at hovedpersonen er forskjellige personer gjør det veldig komisk til tider. Har veldig lyst å fortelle om noen av personene A tar over for en dag, men da tar jeg kanskje bort noen av overraskelsemomentene. Så dere kan jo bare fantasere hvilke personer som fins der ute, forskjellige er de ihvertfall. Mange av de har også ulike problemer som A må håndtere. 

Boken er også veldig reflekterende over forskjellige ting, som får deg som leser til å tenke over hvordan du selv er som person. Som feks dømmer du andre etter utseende før du blir kjent med dem?..osv. Den er samtidig veldig trist, som sjelevandrer går man glipp av mye, som feks å ha en familie du ser hver dag og som er glade i deg. Det er en ensomt liv. Vi får høre mye om de dystre sidene, og det er trist lesning. Veldig trist, du føler det A føler til tider, alene. 

Nydelig bok!

Jeg gir boken 9 av 10 Poeng. Det er en bok som får deg til å le, tenke og det fare for at det kan komme noen tårer. 

...


10 kommentarer:

  1. Er herved på min skal-lese-liste! ;)

    SvarSlett
  2. Jeg har sett denne på biblioteket men har ikke fått lest den enda, kanskje jeg skal det en gang :)Fin bok anmeldelse:)

    SvarSlett
  3. Et tema og handling som ikke appelerer til meg, men sånn som du skriver så fikk jeg lyst å lese den åkke som. Bøker som får en til å reflektere, er jo de aller beste :) Ha en strålende søndag!

    SvarSlett
  4. takk for en bra omtale:) har hatt den i bokhylla lenge nå,så får se å få lest den snart:)

    SvarSlett
  5. Jeg har hørt en del om denne boken, men var faktisk ikke klar over at det er en ungdomsbok. Ikke at det er et hinder, spesielt ettersom den er reflekterende og kan få de unge (og andre) til å tenke over hvordan man er som person. Denne boken har jeg lyst til å lese - takk for fin omtale :)

    SvarSlett
  6. Takk for fin omtale om en bok jeg hadde glemt at jeg hadde lyst til å lese :)

    SvarSlett
  7. Fantastisk bok, en av mine topp 3 i fjor :-)

    ... Men jeg må si jeg syns det er synd at du omtaler A som "han".

    SvarSlett
  8. lesehestenblogg, så bra! Absolutt verd å lese!:)

    Lena, hehe liker at det er flere der ute som liker den:)

    Elin, takk for at du synes det:) Må ta den med neste gang du ser den på biblioteket, går raskt å lese også får du en flott historie på kjøpet:)

    Tine, morsomt å høre at du nesten vil lese en bok du ikke ellers vill valgt:) Liker det veldig!

    Nina C, må gjøre som meg, tørke støv av den. Tror ikke du vil bli skuffet:)Kos deg ihvertfall med boken når det blir dens tur.

    Melusine, så glad jeg ble å høre du hadde lyst å lese denne for den er god:) Morsomt du oppdaget det er en ungdomsbok, men den er fin til voksne også:) Det er ett godt budskap boken formidler ja, og vi voksne har sikkert godt av å bli påmint på at det ikke er alltid det ytre som teller, ihvertfall noen av oss der ute:)

    Pia H, ja den må du bare lese, hehe:)

    ellikken, topp 3, det er ikke værst. Ligger høyt hos meg også på best leste ungdomsbøker i år:) Hadde bestemt meg for å ikke skrive "han", men så rotet jeg visst det til etterhvert i min iver med å skrive om boken, har fikset på det. Håper jeg fikk alle "hannene" bort:)Takk for at du sa ifra for det skulle virkelig ikke stå "han", hehe:)

    SvarSlett
  9. Thehe... Det er liksom blitt min kampsak ;-) Men altså, jeg tok meg selv i å tenke på A som en gutt selv. Hele.Tiden. Stort bedre blir det ikke av at forlaget går i samme felle, i sin omtale på coveret.

    Forfatteren er glimrende til å utfordre leseren :-)

    SvarSlett