torsdag 4. juli 2013

Bokanmeldelse - En avtale med livet

Bokanmeldelse
En avtale med livet av Cecelia Ahern

Foto: Bazar Forlag

Forlag: Bazar Forlag
Original tittel: Time of my life
Oversetter: Lene S. Evensen
Utgitt: 2013
Sider: 382
Kilde: Lånt på biblioteket

...

Har endelig fått lest en til Ahern bok, liker denne forfatteren kjempegodt og jeg er glad jeg har mange av bøkene hennes liggende ulest ennå for da har jeg noe godt å se frem til. PS: Jeg elsker deg er en av de jeg ikke har motet meg opp til ennå, siden jeg regner med man må ha lommetørklene klare. Denne boken trengtes ikke slike forberedelser. Men den skuffer ikke av den grunn, den er ispedd mye humor, sjarm og alvor. 

Bokens handling:

Lucy Silchester tror livet hennes er akkurat slik hun vil det skal være. Helt til Livet selv tar kontakt. Livet viser seg å er en sliten mann, med dårlig ånde, og kledd opp i en grå dress med en grå skjorte og ett grått slips til. Livet har som mål å få Lucy på rett spor i livet, det er ikke enkelt, særlig når hovedpersonen ikke ser sine feil med livet selv. Dette blir det noen konflikter av. For Lucy har en jobb hun ikke liker, hun er dumpet men påstår til de rundt at det var hun som dumpet han, hjertet er knust, vennene og familien kjenner ikke henne for hun er en løgner og løgner kan ikke vise sitt sanne jeg. 

Sammen tar Lucy og Livet tak i livet. Floker må ordnes og nye veier og valg må taes. Men greier Lucy og rydde alle flokene i livet sitt? Noen er kanskje verre å innse og ta tak i enn andre, som den store sorgen etter ett brudd som du trodde var den store kjærligheten og kanskje tror enda. 

Min mening om boken:

Jeg må begynne å si at dette er en utrolig morsom bok til tider. Jeg har ledd så mange ganger igjennom den, og jeg elsker historien om at selveste livet kommer på besøk og at hovedpersonen blir tvunget til å se på seg selv. Synes det er en utrolig fin vinkel. Liker at det er ett alvor over boken også. Alle burde få besøk av livet til tider eller kanskje noen har allerede hatt besøk av det uten å vite det og fått det bedre.   

Historien er også veldig forutsigbar, man skjønner hvor veien bærer etterhvert som man leser, men det gjør ingen ting. Jeg storkoste meg med veien mot det bedre liv for det er en morsom, litt sår og smart bok vi har med å gjøre. Synes forfatteren har gjort en veldig god jobb med denne boken, tror dette kommer til å bli en av mine favoritt bøker av henne. Oversettelsen er også veldig bra. 

Hovedpersonen i startet er både lat og sutrete, som ikke gidder noe alt er ett ork. Bare det å holde leiligheten ryddig er ett prosjekt hun har gitt opp. Noe som fører til flere problemer, hun kan ikke få noen på besøk for da vil de se alt rotet. Nå kjenner jeg jo meg litt igjen, har man ikke det bra med seg selv gidder man mindre og mindre. Til slutt vil man nesten ikke stå opp til en ny dag, man går på autopilot. Dette gjør hovedpersonen også. Jeg liker rett og slett hovedpersonen og jeg skjønner meg på henne. Heldigvis er ikke det en tilstand som varer lenge hos de fleste. Ting blir bedre, bare man lar ting med seg selv og  rundt forandre seg. Hovedbudskapet her er vel at det er du som er styrer av ditt eget liv og det er bare du som kan gjøre det bedre. Men også at det er viktig at du elsker deg selv like mye som du elsker andre og du har bare ett liv, ta godt vare på det. 

Boken har vært super god som sommerbok, den er lettlest og man kjeder seg ikke gjennom historien. Man blir litt nokså oppslukt av boken og jeg måtte lese den ferdig fra start til slutt bare fordi jeg likte bokens historie og hovedperson så godt. Liker også at det er en liten kjærlighetshistorie inni den, er jo så søtt. Jeg gir boken 8 av 10 Poeng. Anbefales!




8 kommentarer:

  1. veldig flott omtale :) har denne boken i hyllen, og vurderer å få lest den nå i juni :)

    SvarSlett
  2. Har ikke lest noe av Ahern, men denne hørtes koselig ut. Bra anmeldelse :)

    SvarSlett
  3. Å, denne gleder jeg meg til å lese en gang! Må nok legge den på høstlista mi. Ha en flott dag, Isabella.

    SvarSlett
  4. Kjempefin anmeldelse, jeg skjønner at de som liker morsomme bøker vil hive seg over denne. For å få en balanse vil jeg bare nevne at jeg ikke likte boken i det hele tatt. Drister meg til å legge linken her: http://tinesundal.blogspot.no/2013/05/en-avtale-med-livet-av-cecelia-ahern.html

    SvarSlett
  5. Herlig bokomtale! Denne boken blir med meg på ferie om to uker, og nå gleder jeg meg enda mere til å lese den :)

    SvarSlett
  6. Artig anmeldelse. Om jeg dog går for chiclit, får tiden vise..;)

    SvarSlett
  7. Denne må jeg virkelig få lest. Jeg synes Cecelia Ahern er så fin, men du gjorde denne boken ekstra fin :-)

    SvarSlett
  8. Kjempefin omtale! Ahern har jeg ennå ikke lest, men har "Dagbok fra i morgen" liggende klar for lesing, regner med i løpet av sommeren.

    SvarSlett