søndag 8. september 2013

En smakebit på søndag - Døtre av Norge

En smakebit på søndag
Døtre av Norge av Gunhild M. Haugnes

Foto: Flukten fra virkeligheten
Idag arrangerer den herlige Mari med bloggen "Flukten fra virkeligheten", "En smakebit på søndag". Dette er noe hun gjør så å si alle søndagene i året! Til stor lykke for oss andre medbloggere! Har du lyst å være med eller bare lese andres bidrag er det bare å trykke på linken under bildet.

...

God søndag alle sammen! 

Måtte snikinnføre en bok i dag mellom alle de andre bøkene jeg leser, Døtre av Norge av Gunhild M. Haugnes. Siden det er venteliste på den på biblioteket og jeg må levere den inn snart, så her leser jeg på spreng så jeg ikke må levere den ulest. Synes alltid det er kjedelig å måtte gjøre det med en bok, enda det skjer ofte her i huset, siden jeg låner stadig alt for mange bøker. Kanskje et kjent problem for flere?

Her kommer litt mer om boken:

Foto: Bokelskere.no
Forlaget sier om boken:

Margrete Tangnes blir født ei dramatisk natt i ei fattigslig stue på Sunnmøre i 1905. Allerede som jentunge må hun flykte til Kristiania. Hun kjemper hardt for å få leve det livet hun ønsker, livet hun føler hun er eslet til med sine varme hender og varme hjerte. Med tiden blir hun ei respektert bondekone og sanitetssøster. 

I 2009 forteller datteren, biologiprofessoren Marie, historien om Margrete til sin datter Merete - som lever et liv i den moderne tidsklemma. Vi blir også kjent med Margretes mor og tante. Sistnevnte var blant dem som stod i bresjen for å få vedtatt kvinnelig stemmerett i 1913. Men kanskje begynte historien om denne spesielle kvinneslekten lenge før det.

Her kommer smakebiten:

Smakebiten er hentet fra de første sidene i boken, som starter veldig dramatisk med heksebrenning i en i bygd i Finnmark, sommeren 1650. 

   Enden på jernet, som ligner en buktet slange, har nå blitt glødende. Smeden tar tak i smijernet og kjører det inn i Majas venstre skulder. 
   Maja uler av smerte. Men det er ikke noe i forhold til det vanvittige skriket som kommer når hun like etter bindes til en stige og deretter kastes på bålet - til publikums elleville jubel og applaus. 
   Et kort øyeblikk, akkurat idet flammene tar tak i Majas hår og innhyller ansiktet hennes som en glorie, møtes blikkene. Mor og datter. De tar stille farvel. Så synker bålet sammen med Maja på toppen. Skrikene forsvinner, det samme gjør ekstasen hos publikum. Bygdefolket kommer til seg selv. Snart er det tomt. Bare Sara er tilbake (Side 6). 
   
...

Boken begynner veldig dramatisk. Men den hopper deretter frem i tid til 2009. Gleder meg til å lese mer i boken. Ha en herlig søndag!




16 kommentarer:

  1. Sterk smakebit. Jeg sliter fremdeles med å skjønne logikken bak heksebrenning, hvordan kan man synes det er helt ok å brenne et annet menneske liksom? Men denne boken virker som en jeg burde lese :)

    SvarSlett
  2. Jeg har alltid bøker på vent på biblioteket, og når jeg endelig får beskjed om at det er min tur, må denne boken gå foran alt annet. Jeg beholder sjeldent bøker fra biblioteket mer enn 3-4 dager.
    Takk for spennende smakebit, denne boken må jeg se å få lest jeg også. Et stort sprang var det i alle fall fra 1650 til 2009. Henger historiene virkelig sammen? Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  3. Häxbränning låter ju spännande. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  4. Denne må du se å få lest ferdig før den skal leveres inn igjen. Jeg er spent på om du liker den like godt som jeg gjorde. Takk for sterk smakebit:) Ha en fin søndag og kos deg, Isabella:)

    SvarSlett
  5. Dette høres ut til å være en interessant bok. Har verken hørt om den eller sett noe skrevet om den. Her gjelder det samme hva biblioteket angår: Fristene fører til at disse bøkene må gå først. Og bøker jeg eier ligger og hoper seg opp. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Å, ja! Jeg låner altfor mange bøker. Men det er vanskelig å sitt på jobb og se på alt det en ønsker å lese, uten å ta bøkene med hjem :-) Denne boken har jeg hjemme, men har ikke fått begynt på den enda. Men det kommer, det kommer... håper jeg :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  7. Om det är folk som står i kö på boken jag har lånat så skyndar jag mig att läsa den, så klart. Annars går det ju att låna om böcker.

    SvarSlett
  8. Verkar vara en bok som jag skulle kunna gilla. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett
  10. Usch och fy vilken ryslig smakbit... Intressant historia.

    SvarSlett
  11. Det låter som en väldigt intressant bok. Tack för den spännande smakbiten!

    SvarSlett
  12. Takk for smakebit og håper du har hatt en fin søndag:)

    SvarSlett
  13. Høres ut som en fin bok, denne må jeg få lest en gang. Jeg elsker bøker som hopper frem og tilbake i tid, spesielt hvis de tar for seg familie historie :)

    SvarSlett
  14. "Døtre av Norge" har jeg hørt skal være bra - håper du fikk lest den ut før du måtte levere den på biblioteket! Ellers kjenner jeg meg godt igjen i det å låne altfor mange bøker :)

    SvarSlett
  15. Låter som en intressant och spännande bok. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett