torsdag 30. januar 2014

Del 1: Året som har gått 2013 - Utfordringer fullført?

Året som har gått 2013 - Del 1
Utfordringer fullført?

Var kanskje på tide å komme med dette innlegget, siden jeg ser mange allerede har skrevet sine oppsummeringer. Men bedre sent en aldri. 

2013 har hvert et litt spesielt år for meg. Det har gått mye opp og ned. Men slik er jo livet. Kjedelig hvis det bare skulle gått rett frem, spenningskurve må man ha, akkurat som i bøkene. Dette sees kanskje igjennom bloggingen min også, ved at jeg i perioder ikke har blogget så mye, mens i andre har jeg vært veldig ivrig. Håper da på 2014 blir litt mer stabilt, og svingningene ikke blir så store. Nå høres jeg jo veldig alvorlig ut,men det har bare vært ulike prioriteringer å ta hensyn til, som jeg må ha fokusert mer på studiene enn bloggingen, og jeg har jo til tider vært veldig arbeidsledig. Det er også ganske tidskrevende, siden det er en egen jobb å prøve å skaffe seg en jobb, og som til tider veldig frustrerende og utmattende. Ikke morsomt å by seg frem hele tiden, og ikke få noe særlig ut av det etterpå. Men sånn er det, og jeg må bare kjempe på videre. Har da stor tro på at dette vil endre seg i 2014. Har jo begynt å få få litt erfaring innen de områdene jeg vil arbeide mest, nemlig på et bibliotek eller en bokhandel. Så 2013 har gitt meg mye godt også!

Må da takke dere en masse kjære medbloggere! Kan ikke si hvor mye dere betyr for meg til tider, dere får meg til å le, gråte, bli frustrert, glad og til om med tenke tanker jeg ikke har tenkt før. Dere er vidunderlige å ha i både de gode tidene og de dårlige. Jeg er så glad for at jeg har fått bli kjent med mange av dere. Dere jeg enda ikke kjenner så godt, gleder jeg meg til å bli bedre kjent med etter hvert. Vi er jo ikke store gjengen, men en veldig fargerik og spennende gjeng. Jeg er stolt av å få blogge ilag med dere! 

Men tilbake til det dette innlegget skal handle om: Hvordan gikk det med mine utfordringer? Kommer til å presentere de i to deler. Etter det lille overblikket mitt på utfordringene mine, ser jeg allerede at jeg har gapt over alt for mye, som vanlig. Kan bare ikke noe for det, men jeg er alt for glad i utfordringer. Skal helt klart prøve å begrense mine utfordringer litt i 2014. Det vil komme et eget innlegg på dem etter hvert. Hvilket utfordringer har dere satt dere i 2014? 

Mine utfordringer/bokmål 2013

1. Kjøpe mindre bøker enn ifjor:

Kjøpte utrolig mye bøker forfjor (2012), har nok med at jeg begynte å blogge og ble litt vel ivrig til tider å hamstre inn bøker. Det som skjedde er at jeg fikk hyllene mine fulle av uleste bøker, mange av de står der ennå, som et ruvende fjell. Jeg vil si jeg har greid denne utfordringen veldig godt. Jeg har selvfølgelig handlet inn nye bøker, men i mye mindre grad en tidligere. Tidligere kjøpte jeg bøker hver måned, men det har jeg ikke gjort dette året. Det har gått noen måneder etter hverandre uten jeg har kjøpt en eneste bok, så klapp på skulderen der. Jeg har også ikke spurt etter så mange leseeksemplarer som tidligere, siden jeg har hatt mindre tid å lese dem. Må da innrømme biblioteket har vært flittig brukt, kanskje for flittig, for det er der jeg hamstrer for mange bøker for tiden. Så hamstreren i meg blir fornøyd. Var litt flau her om dagen, da jeg bar den haugen med lydbøker ut (sikkert 15 stykker...tuller ikke, nei), bare fordi jeg skulle på en liten kjøretur og ville ha masse å velge imellom. Vi rakk ikke en gang å høre en eneste av dem ferdig. Men heldigvis koster det jo ingen ting så lenge jeg husker å levere de i tide. Er det andre som har kjøpt mindre i år? Her er ihvertfall noen av mine fine kjøp, som jeg ikke har lest ennå vell og merke:

  1. Fortellingen i fiolinen av Natasha Solomons. Foto: Cappelen Damm
  2. Glassblåseren fra Muranoav Marina Fiorato. Foto: Bokelskere.no
  3. Den usynelige broen av Julie Orringer. Foto: Bokelskere.no
  4. Alligatorvannet av Lynne Bryant. Foto: Cappelen Damm

2. Jeg skal prøve å lese 100 bøker iløpet av året: 

Dette var en utfordring jeg viste ikke kom til å bli fullført. Jeg leste 80 bøker i 2012, og det var jeg veldig fornøyd med. Men studiet hadde ikke startet ennå for fullt. I 2013 leste jeg hele 73 leste bøker. Det er jeg også faktisk veldig fornøyd med! Spesielt siden spådommen var ett noe mindre tall. Antallet er ikke viktig, det som er viktig er å kose seg med bøkene. Jeg kommer nok til å fortsette å være en periode leser i år også. I perioder slukes bøker og i andre leses det veldig få. Flest bøker ble lest i August, da sluktes det hele 11 bøker, mens i April leste jeg bare 3. Det er variasjon det! Hvor mange leste der? Her er noen av bøkene jeg leste i år: 


  1. Safirblå av Kerstin Gier. Foto: Gyldendal forlag
  2. Kafka på stranden av Haruki Murakami. Foto: Pax forlag
  3. Ingen skal høre hvor stille det er av Benedicte Meyer Kroneberg. Foto: Cappelen Damm
  4. Aldri alene av Lori Lansens. Foto: Juritzen forlag

3. Jeg skal lese 6 Zombie bøker:

Har ikke lest så mange Zombie bøker tidligere, derfor tenkte jeg at dette ville være en super utfordring å få gjort noe med det. Kjøpte til og med inn noen bøker. Elsker jo tv- serien The Walking Dead, så tenkte da må jeg jo like Zombie bøker godt kanskje også. Det var kanskje litt vel optimistisk utfordring, for jeg fikk ikke lest en eneste bok om temaet. Hadde tenkt å fullføre den rundt Halloween tiden, men det feilet ganske godt. Så her får jeg ett stort stryk. 


4. Jeg skal fullføre Lines Lesesirkel 2013:

Lines Lesesirkel 2013, er litt flaut å snakke om for min del. Gremmes over at jeg gav opp så raskt med å henge med på den. Men det er litt sånn detter man ut, så detter man helt ut. Jeg hadde ikke kjangs å henge med på fristene, så jeg meldte meg rett å slett raskt ut. Tror da Lines lesesirkel har forandret seg litt i år, så det blir mindre datoer å følge, men går nå på måneden det gjelder. Det liker jeg! Men det var ikke bare det, klassikere er litt tungleste, og de er noe du gjerne bruker litt tid på. Jeg ville kose meg med Lines utvalgte bøker, men leselysten på klassikere var ikke der. Sikkert noe med studiet også å gjøre, leser man tung fagstoff vil man kose seg med litt enklere stoff etterpå. Med andre ord jeg har en hel haug av unnskyldninger, men selv er jeg litt skuffet over meg selv, for jeg elsker jo klassikere når jeg først kommer meg inn i de, og leselisten til Line var skikkelig bra i år. Det var både tykke og tynne utgaver. Det var mange av de jeg hadde lyst å kaste meg over.  Men jeg rakk å lese 1 av 12 bøker, nemlig Kafka på stranden av Haruki Murakami, og den elsket jeg. Storkoste meg gjennom hele boken og jeg har allerede planer å lese mange flere bøker av denne forfatteren. Kanskje han blir en favoritt etterhvert.  


5. Jeg skal i tillegg til Lines lesesirkel, lese 10 bøker fra "1001 bøker du må lese før du dør", boka:

Når jeg meldte meg på Lines lesesirkel for første gang oppdaget jeg klassikernes verden. Jeg oppdaget at jeg faktisk var veldig glad i å lese klassikere, derfor fant jeg ut at jeg i tillegg til Lines lesesirkel bøker ville velge noen bøker å lese selv. Det som er bra med min egen lille utfordring er at jeg kan lese bøkene når det passer. Det er rett å slett mer åpent, noe som passer meg veldig bra. Denne utfordringen gikk ikke da så mye bedre, av samme grunnene som over. Men jeg endte opp med å lese 2 av de 10 bøkene som var valgt ut. Jeg kan kanskje si 3 av 10, hvis jeg jukser litt, for jeg fullførte akkurat over nyåret Jane Eyre av Charlotte Brontë. Må da si den boken var fantastisk, elsker at den er litt mørk og dyster. Koste meg utrolig med den, kommer kanskje til å lese den flere ganger. Er nok en favoritt hos meg allerede. Her er bøkene jeg leste:


  1. Harens år av Arto Paasilinna. Foto: Aschehoug Forlag
  2. Stolthet og fordom av Jane Austen. Foto: Aschehoug forlag
  3. Jane Eyre av Charlotte Brontë. Foto: Pax forlag
...

Det vil komme en del 2 innlegg senere med fortsettelsen om utfordringene mine. Hadde hele 13 utfordringer, siden det var 2013. Så det er enda noen å fortelle om. Ønsker dere en videre fin lese dag! 


4 kommentarer:

  1. Gled deg til Glassblåseren i Murano, og Den usynlige broen.:) Håper du får lest dem.. Det er ikke nok ok å ha alt for mange bøker på vent, synes jeg, såfremt man ikke leser dem før man skaffer nye da, og det er ganske vanskelig. men som du skriver går det opp og ned også med lesing som livet forøvrig, og sånn er det bare. Håper 2014 blir et bra år for deg på alle måter.:)

    SvarSlett
  2. Flott innlegg ,Isabella :-) Som Anita sier så kan du glede deg til glassblåseren, den er fin:) Jeg hadde ikke fullt så mange utfordringer men jeg har gått litt ned på det antallet jeg også for jeg opplevde det som litt stressende til tider. Å kjøpe mindre bøker er ikke så enkelt....
    Håper du får et fint år på alle måter,Isabella:-) Fint innlegg :) Ønsker degn en fin kveld:-)

    SvarSlett
  3. For et fint innlegg, og oppdatering, Isabella!
    Det er klart du må fokusere på studiene, og jeg kan forestille meg at det er krevende å være arbeidssøkende! Det ser da ut til at du klarte utfordringene dine bra, og jeg må si jeg blir litt vemodig når du nevner Jane Eyre for den boken kunne jeg ønske aldri tok slutt :)

    SvarSlett
  4. Heisann! Fin oppsummering, og der dukka jammen "Den usynlige broen" opp igjen! Takk for påminnelsen- den står her og venter utålmodig på å bli lest... Jeg har innført strenge restriksjoner på det å ta flere bøker inn i hus før jeg har lest flere av dem som allerede er her, og dette er altså ei av dem.
    Det er bestandig så mye som frister, og jeg synes du er smart som låner på biblioteket- da gjør det ingenting om de forblir ulest; det er jo bare å ta de med seg tilbake når lånefristen nærmer seg- ingen dårlig samvittighet for at man har brukt penger på bøker som bare blir hyllevarmere. (En bieffekt er også at lånestatestikken på biblioteket stiger- og det betyr kanskje litt ekstra når kommunebudsjettene skal vedtas?)

    Endelig fredda´n- håper du får ei skikkelig god helg!

    SvarSlett