onsdag 1. januar 2014

Januarønsker 2014

Januarønsker 2014

Godt nytt år alle sammen! 2014 blir nok et spennende lese og blogge år, det er jeg sikker på. Håper alle hadde en kjempefin nyttårsfeiring! Selv var min nokså minneverdig, da jeg feiret med ganske mange ukjente mennesker, noen av min samboers kolleger/venner for første gang her i Trondheim.  

Jeg har planer om å komme etterhvert med en oppsummering på hvordan mitt lese år har vært og hvordan utfordringene mine gikk iløpet av året, og itillegg komme med noen nye. Men før jeg greier å danne meg en oversikt, tenkte jeg å starte året med å vise til hvilke bøker som kommer ut denne lese måneden. Liker å ha oversikten allerede i starten, så er det bare å glede seg til å få kloa i dem. 

Har da gjort noen forandringer på denne ønskelisten min. Tidligere hadde jeg bare tenkt å legge ut de topp 5 bøkene jeg mest ønsket meg, men jeg greide jo aldri å holde meg til dette lave tallet, da det ofte var alt for mange gode bøker å plukke fram. Derfor har jeg bestemt at jeg kommer til å plukke ut 1 til 10 bøker til denne listen. Håper dere finner noe spennende!


14.01.2014
Foto/tekst: Amazone.com

Amazon skriver om boken:


Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children was the surprise best seller of 2011—an unprecedented mix of YA fantasy and vintage photography that enthralled readers and critics alike. Publishers Weekly called it “an enjoyable, eccentric read, distinguished by well-developed characters, a believable Welsh setting, and some very creepy monsters.”

This second novel begins in 1940, immediately after the first book ended. Having escaped Miss Peregrine’s island by the skin of their teeth, Jacob and his new friends must journey to London, the peculiar capital of the world. Along the way, they encounter new allies, a menagerie of peculiar animals, and other unexpected surprises.

Jeg har lest den første boken, har har virkelig lyst å lese denne når den kommer ut. Jeg likte spesielt de gamle bildene i boken, også var historien ganske så spennende. Man må jo finne ut hva som skjer videre. Historien var ikke like grøssende som jeg hadde håpet på, men jeg falt litt for den første boken allikevel, den hadde sin sjarm, og jeg vil videre sjarmeres.



17.01.2014
Foto/tekst: Bazar Forlag

Forlaget skriver om boken:


Christoffer Carlsson vant Svenska Deckarakademins pris for å ha skrevet årets beste svenske kriminalroman 2013 i tillegg til at han er Sveriges nominerte til årets skandinaviske krimpris Glassnøkkelen 2014. I sin «bygdekrim noir» fra Varmland, fremkaller Carlsson et voksende ubehag med et gufs av Twin Peaks. Sommeren som sakte sluker den unge mannen David Flygare, har også fascinert det anerkjente filmselskapet ATMO (Videocracy, Metropia) som har kjøpt filmrettighetene til boken.

Utenfor det lille tettstedet Dalen ligger det et forlatt, gammelt hus. Det er det første David Flygare får vite da han kommer hjem til barndomstraktene på sommerferie. Sammen med fem venner tilbringer David de lange sommerdagene ved huset. De slapper av, soler seg, griller, drikker og gjør noen innbrudd i nattens mørke. Tyvegodset gjemmer de i huset.

Men det som begynner som uskyldig småkriminalitet, går over i mer alvorlige lovbrudd, og snart er det ikke bare tyvegods som må gjemmes i huset … Det lille samfunnet der alle kjenner alle, rystes av hendelsene. David befinner seg med ett viklet inn i et mareritt av løgner, svik og forbrytelser som truer med å sluke ham helt.
Tilfellet Vincent Franke var hans første bok, og den fikk strålende anmeldelser og terningkast 5 av Knut Faldbakken i VG, da den utkom i Norge.


Svenskene kan jo skrive krim, og når de begynner å sammenligne de litt med Twin Peaks (En av mine favorittserier), ja da ble jeg veldig nysgjerrig på denne forfatteren. Kommer nok til å sjekke ut hans første bok ut først, før jeg finner ut om jeg skal lese denne. Spennende!



06.01.2014
Foto/tekst: Aschehoug forlag


Forlaget skriver om boken:

Det er annen verdenskrig, og de engelske jagerflygerne James og Bryan blir under et oppdrag skutt ned over Tyskland. De vet at de vil bli henrettet som spioner hvis de blir tatt til fange. I flukten fra tyske forfølgere sniker de seg om bord på et tog som er på vei hjem fra Østfronten med høyt rangerte SS-folk, som lider av granatsjokk. James og Bryan tar plassen til to døde soldater. Det de ikke vet, er at de er på vei til Alfabethuset, et militært psykiatrisk sykehus som ligger langt bak frontlinjene. Deres eneste redning er å simulere sinnssyke. Men klarer de det, i måned etter måned, uten selv å bli det? Og er det bare James og Bryan som simulerer? Fluktplanene blir vanskelige å gjennomføre fordi de er sløvet av medikamenter og i tillegg deler sykesal med andre som kanskje har mistanke om at de ikke er hva de utgir seg for.

Man kan jo ikke, ikke glede seg til denne! Er spent på om dette blir en bok jeg faller for iløpet av 2014. Denne forfatteren skuffer jo sjeldent da. Kan nesten ikke vente! Dette er da første boken til forfatteren. 



17.01.20
 Foto/tekst: Aschehoug forlag


Forlaget skriver om boken:


Da Alice Albinia skrev "Leelas bok" var hun inspirert av sine år i Delhi og av "Mahabharata", Indias store epos som er et av verdenslitteraturens største verk. 

Leela, en forførende og hjemsøkt kvinne, lever et tilbaketrukket liv i New York. Etter mange år drar hun tilbake til hjembyen Delhi - noe som skaper stor uro i manges liv.
Tjuefem år tidligere døde Leelas søster Meera. Hun tok en forferdelig hemmelighet med seg i graven. I mellomtiden er den eminente sanskritkjenneren Vyasa, som for mange år siden forførte Meera, i ferd med å forberede sin sønns bryllup. Det Vyasa ikke vet, er at sønnen har forelsket seg i sin kommende svoger.

Dette er en virvelvind av en bok - full av historier, romanser, hemmeligheter, familiekonflikter, sex og svik og kjærlighet. "Leelas bok" gir et levende bilde av det moderne India, på samme måte som Gregory David Roberts¿ "Shantaram" og Arundhati Roys "Guden for de små ting".
India er et land jeg liker å lese om, og denne virker jo til å inneholde en historie som fenger, og som jeg kanskje kommer til å falle for. Jeg er nysgjerrig, derfor måtte denne med. 


02.01.2014
Foto/tekst: Gyldendal forlag 
Forlaget skriver om boken:

Endelig! Ny roman fra forfatteren av Hotellet på hjørnet av bitter og søt.

Seattle, 1934: Tolv år gamle, kinesisk-amerikanske William Eng har bodd på barnehjemmet Sacred Heart siden moren ble båret bevisstløs ut av den trange leiligheten deres fem år tidligere. På septemberdagen som barnehjemmet har bestemt skal være alle gutters bursdag, blir William og de andre tatt med på kino. Da bildene av en orientalsk sangerinne glir over lerretet, får William hjertet i halsen: Tross hennes glamorøse ytre er William overbevist om at filmstjernen Willow Frost er moren hans.

Bestemt på å finne Willow og bevise at moren er i live, rømmer William fra Sacret Heart sammen med venninnen Charlotte. Mens de leter seg frem i Seattles nedslitte gater, blir de nødt til å konfrontere mysteriene rundt Williams fortid og hans forbindelse til den eksotiske filmstjernen.

Men Willow Frosts historie er mye mer komplisert enn Hollywood-fantasiene som William har sett på lerretet.

I Sanger til Willow Frost tar Jamie Ford leserne med på en følelsesmessig oppdagelsesreise til 1920- og 1930-tallets USA, til Seattles Chinatown og til Hollywood-industriens magiske barndom. Det er en besettende historie som alle som noen gang har savnet en familie og et sted å kalle hjemme, vil kjenne seg igjen i.


Har enda ikke lest Hotellet på hjørnet av bitter og søt, første boken av forfatteren enda jeg har to stykker i bokhyllen min. Har jo bare hørt godt om boken, så jeg tror jeg må se å få den lest snart. Siden forrige boken fikk så mye skryt, er jeg selvfølgelig veldig nysgjerrig på denne også, så den må på listen. 


Ønsker alle en innholdsrik januar lese måned! Kos dere!


4 kommentarer:

  1. Riktig godt nyttår til deg! Hørtes ut som du har hatt en begivenhetsfylt feiring. Flott liste du serverer, jeg har selv bedt om den siste, og håper på å få den i posten. Har lovet meg selv å be om færre bøker, og leser mer fra biblioteket. Kanskje det blir mindre lese/skrivepress på den måten? Lykke til med leseåret, gleder meg til å lese oppsummeringen din :)

    SvarSlett
  2. Godt nytt år til deg :)

    Fine bokanbefalinger! "Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children" kan jeg tenke meg å lese, og Adler-Olsen har jeg visst sagt mange ganger at jeg skal lese så det må gjøres noe med snart.

    SvarSlett
  3. Nytt år - nye bøker! Det blir sikkert en god del favoritter å finne iløpet av 2014 også.
    Godt nytt år til deg :)

    SvarSlett
  4. Hei- og godt nyttår!
    To bøker her jeg kunne tenkt meg å lese; den andre om Miss Peregrine og "Sanger til Willow Frost". Jeg elsket de forrige bøkene fra disse forfatterne, og det er da virkelig ikke utenkelig at de kan få liv i leselysta og lesegleden min igjen ;o)

    SvarSlett